Vad särskiljer Swede Energy på solenergimarknaden?
Det finns en uppsjö av företag som utger sig för att vara experter på solenergi. Men sanningen är att många av dessa uppstartsbolag gör kostsamma, tidsödande eller farliga misstag. Man blir inte expert över en natt, inte ens på ett år, hävdar André Nylén, rådgivande försäljare på Swede Energy.
Hur lång tid tar det att bli expert då, André?
– Det finns det förstås inget rakt svar på. Men Swede Energy har varit i branschen i 30 år. Då kan man solenergi rätt bra. Vi har helt klart gjort de där berömda 10 000 timmarna, om man säger så.
Vad får man som kund hos er, som man inte får hos andra?
– En hel del, men framför allt slipper man oerhört mycket bekymmer. Farliga anläggningar, olyckor på byggen, missad dokumentation, bortglömda ansökningar eller tillstånd och projekt som drabbas av byggstopp. Anlitar man sin elektriker som köper in billigast möjliga utrustning och sätter igång, ja då är risken stor att det inte går som man hade räknat med, och att man inte får ut så mycket el som man hade kunnat få de kommande 30 åren.
Så skillnaden är att det går enligt planerna med Swede Energy?
– Så kan man kanske säga, men det är mer som särskiljer oss i branschen. Vi gör en väldigt gedigen research och avancerade beräkningar för varje kund. Våra kunder är främst industrier, kommersiella fastigheter och ibland större bostadsrättsföreningar. Att räkna fel på 10 % i de fallen är inte bara potentiellt livsfarligt, det kan även innebära rejält minskade intäkter och mindre grön gratisel. I minst 30 år framöver. Det gäller verkligen att göra rätt från början, helt enkelt.
Vad mer får er att sticka ut bland alla aktörer?
– När vi får en ny kund ser vi kunden som en affärspartner för 30 år framöver. Anläggningen kommer producera el i minst 30 år och vi förbereder för framtiden. Vi bygger ett expanderbart system som är redo för att koppla på laddstolpar till elbilar, batterier för lagring av el och så vidare. Vi överlämnar också en gedigen dokumentation över exakt vilket arbete som är utfört, flera pärmar som som gör all historik solklar för kund och framtida samarbetspartners.
Men gör inte alla det?
– Långt ifrån. Jag har faktiskt aldrig hört talas om någon som lämnar en så genomgående dokumentation. Och att planera för framtiden är de flesta av våra konkurrenter generellt ganska dåliga på.
Varför är det så?
– Oerfarna aktörer pratar ofta om att solenergi inte är någon raketforskning. Men det är just vad det är. Ska man bara slänga upp några solpaneler på sommarstugan så kan man klara sig med en liten, nystartad firma som har någorlunda koll på läget. Vi bygger främst stora anläggningar till industrier och kommersiella fastigheter. Då gäller det att få siffrorna rätt från början och att alltid tänka ett steg längre. I värsta fall så blir anläggningen livsfarlig om man räknar fel. Kommer man behöva kunna ladda tio elbilar om 20 år? Eller planerar man att sälja och vill höja värdet på fastigheten? Kommer behovet av el att öka i samband med nya inköp av maskiner?
Finns det fler typiska misstag i branschen?
– Det finns hur mycket som helst. Att företaget inte tar helhetsansvar för pappersarbetet är en klassiker som leder till fördröjningar och byggstopp. Det är ofta övermäktigt för beställaren att veta exakt vilka papper man ska skicka till olika myndigheter och när. Vi tycker att kunden ska slippa tänka på det där, vi ordnar med pappersarbetet. En klassiker är att man missar att taket är en utrymningsväg och att en ny utrymningsplan måste upprättas. Ett annat skräckexempel är att anläggningen inte är påslagen, så att hela soliga sommaren gick förlorad. Det får ju bara inte hända.
Hur kan man missa den lilla detaljen?
– Jag vet inte exakt detaljerna kring de incidenterna, men det är förstås ekonomiskt förödande för kunden. Eftersom en solenergianläggning inte rör sig eller låter så märker man kanske inte om den inte arbetar. På Swede Energy har vi stenkoll på det, om en anläggning av någon anledning inte gör vad den ska så lyser röda lampan i vårt kontrollrum och vi kan omedelbart ringa upp kunden, för att sedan åtgärda problemet.
Avslutningsvis, är det något viktigt som du vill passa på att få sagt?
– Det viktigaste tycker jag är att vi tar helhetsansvar för projektet. Vi kommer inte skylla på en underleverantör av någon undermålig produkt, vi löser problemet. Vårt mål är att få extremt nöjda kunder som talar gott om oss och rekommenderar oss för andra fastighetsägare som vill investera i miljö, gardera sig mot framtida prishöjningar på